Call of Cthulhu
Autorius: Sandy Petersen
Leidėjas: Chaosium
Išleidimo metai: 1981
Žanras: Siaubo
Sistema: Basic Role-Playing (BRP) (t.p. yra d20 sistemos versija)

Call of Cthulhu - tai siaubo vaidmenų žaidimas, sukurtas Howard Phillips Lovecraft‘o apysakos tuo pačiu pavadinimu motyvais ir naudojant šio kūrinio įkvėptą taip vadinamą Cthulhu mitologiją.

Istorija

Žaidimo, kurio pavadinimas dažnai trumpinamas kaip CoC, autorius yra Sandy Petersen, o pirmąjį jo leidimą 1981 m. išleido kompanija „Chaosium". Žaidime buvo naudojama supaprastinta Basic Role-Playing sistema, „pasiskolinta" iš RuneQuest. Jau kitais metais po išleidimo žaidimas laimėjo tris stambius apdovanojimus. Šiuo metu yra išleistas šeštasis leidimas, bet per daugiau kaip du dešimtmečius taisyklės keitėsi labai nedaug. 2002 m. Call of Cthulhu 20th Anniversary Edition laimėjo Origins apdovanojimą už geriausią grafinį produkto pristatymą.

Ankstyvieji Call of Cthulhu produktai sekė Dungeons&Dragons pavyzdžiu, todėl scenarijuose veikėjai dažnai klaidžiodavo požemiais ir urvais, sutikdami įvairiausias pabaisas. Tačiau žaidėjų dėmesio sulaukė ir akcentuojamos realaus gyvenimo situacijos, tiriamasis veikėjų darbas ir būdai apeiti nemalonumus, užuot mėginus įveikti juos jėga.

Vėlesniuose Call of Cthulhu produktuose buvo skiriama daug dėmesio realiems įkalčiams. Žaidimo leidėjai kartu su scenarijumi pateikdavo įvairių personažų „pamestas" degtukų dėžutes ir vizitines korteles, iškarpas iš laikraščių ir net pasus, kur žaidėjai galėdavo įsiklijuoti savo fotografijas, tokiu būdu įtraukiant gyvo vaidmenų žaidimo elementus.

Paskutiniajame XX a. dešimtmetyje sužlugus kolekcionuojamų kortų žaidimo projektui Mythos, kompanijai „Chaosium" atėjo sunkūs laikai, tačiau leidykla, regis, vėl atsigavo ir 2005 m. išleido nemažai leidinių CoC žaidimui.

Veiksmo vieta ir laikas

Call of Cthulhu žaidimo pasaulis - tai tamsi mūsų pasaulio versija, sukurta remiantis H.P.Lovecraft‘o teiginiu, kad „seniausia ir stipriausia žmonijos emocija yra baimė, o stipriausia baimė - tai nežinomybės baimė." Originaliajame (ne d20) žaidime yra trys pagrindiniai laikotarpiai: XX a. trečias dešimtmetis, aprašytas beveik visuose H.P.Lovecraft‘o kūriniuose, XIX a. paskutinis dešimtmetis, kuriame susipina Holmso detektyvų ir okultizmo dvasia, o veiksmas daugiausiai vyksta Anglijoje, ir šiuolaikinė konspiracija (Cthulhu Now). Neseniai pasirodė 1000 pr. Kr. laikmečiui skirtas leidinys Cthulhu: Dark Ages, XXIII a. skirtas Cthulhu Rising ir Cthulhu Invictus, kuriame dėmesys skiriamas Romos imperijos laikotarpiui. Protagonistai taip pat gali keliauti po nežemiškus kraštus arba Sapnų šalis.

Žaidėjai vaidina į paslapčių pasaulį įtrauktus paprastus žmones: detektyvus, nusikaltėlius, mokslininkus, menininkus, karo veteranus ir pan. Dažnai įvykiai prasideda visai nekaltai, kol atsiskleidžia vis daugiau užkulisių. Kuo daugiau veikėjai sužino apie tikruosius pasaulio siaubus ir žmonijos menkumą, tuo daugiau sveiko proto jie praranda (žaidime naudojamas mechanizmas veikėjo sveikam protui apskaičiuoti konkrečiu žaidimo metu). Norėdami gauti priemonių siaubui nugalėti - slaptų mokymų ir magijos - veikėjai privalo paaukoti šiek tiek savo sveiko proto.

Call of Cthulhu garsėja kaip žaidimas, kuriame veikėjai gana dažnai žūna klaikiomis aplinkybėmis arba atsiduria psichiatrinėje ligoninėje.

Call of Cthulhu nėra lygių sistema, ir veikėjai tobulėja sėkmingai naudodami ir taip lavindami savo įgūdžius.

Sistema

Call of Cthulhu žaidime naudojama Basic Role-Playing (arba BRP) sistema - universali fantasy RuneQuest vaidmenų žaidimo taisyklių versija. Tai procentinė įgūdžiais paremta sistema, kaip atskiras leidinys pasirodžiusi 1982 m. Jos autoriai - Greg Strafford ir Lynn Willis.

BRP sistemoje yra pagrindiniai atributai (Attributes): Jėga (Strength), Sveikata (Constitution), Dydis (Size), Protas (Intelligence), Galia (Power), Vikrumas (Dexterity) ir Išvaizda (Appearance). Remiantis šiomis statistikomis apskaičiuojamos išvestinės savybės. Pavyzdžiui, gajumas lygus Dydžio ir Sveikatos vidurkiui ir veikėjo gyvenimo laikotarpiu nekinta. Įgūdžiai (Skills) žymimi procentinėmis reikšmėmis, o vietoje patirties taškų naudojamas patirties patikrinimas, metant procentinių kauliukų metimą (d100) ir stengiantis išmesti mažiau nei esama įgūdžio vertė. BRP sistemos „bjaurusis ančiukas" - tai Atsparumo lentelė (Resistance Table), kurioje palyginus du atributus gaunama sėkmės tikimybė. Potencialiai tai ištisa atskira sistemos mechanika, ir daugelio nuomone, ji keistai atrodo šalia esamos įgūdžių sistemos.

d20 Call of Cthulhu

2001 m. „Wizards of the Coast" išleido Call of Cthulhu versiją d20 sistemai. Buvo bandoma išsaugoti originalaus žaidimo dvasią, o konvertuojant taisykles palengvinti žaidimo eigą. Dėka d20 sistemos Dungeons&Dragons veikėjus dabar galima perkelti į CoC pasaulį, o Cthulhu mitologiją į Dungeons&Dragons žaidimus. Reakcija į šį žaidimą buvo įvairi: vieni iš karto kategoriškai atmetė jį, o kitiems ši sistema paliko labai gerą įspūdį.

d20 versijai papildymų šiuo metu neleidžia nei „Wizards of the Coast", nei „Chaosium".

Įdomybės

Call of Cthulhu žaidimo kūrėjas Sandy Petersen dabar labiausiai žinomas kaip kompiuterinio žaidimo Doom autorius.

Nuorodos
Chaosium - oficialus Call of Cthulhu leidėjas
Yog-Sothoth - CoC fanų tinklapis, kuriame galite rasti visų žaidimui išleistų produktų sąrašą
Cthulhu Rising - tinklapis Call of Cthulhu žaidimui XXIII a.
Straipsnis parengtas naudojant Wikipedia medžiagą pagal GNU Free Documentation License licencijos sąlygas.